Seoul, SNU en Gangneug - Reisverslag uit Soeul, Zuid-Korea van Janna Wit - WaarBenJij.nu Seoul, SNU en Gangneug - Reisverslag uit Soeul, Zuid-Korea van Janna Wit - WaarBenJij.nu

Seoul, SNU en Gangneug

Blijf op de hoogte en volg Janna

16 September 2014 | Zuid-Korea, Soeul

Ik ben nu ruim 3 weken in Seoul en inmiddels wel redelijk geacclimatiseerd. Waar ik de eerste dagen vaak nog eigenlijk geen idee had waar ik was, begin in nu toch in bepaalde gebieden wel de weg te kennen. De stad is natuurlijk enorm dus ik heb denk ik nog niet 1/10 heb gezien, maar toch de belangrijke dingen weet ik inmiddels wel te vinden. Ik woon in een goshiwon, vlak bij het Seoul National University metrostation. Dit metro station ligt overigens niet echt bij de universiteit, vanaf hier moet je nog een bus nemen. Twee minuten van mijn huis vertrekken 3 bussen naar de campus en er staat echt aaaaltijd een rij voor de bussen. Koreanen staan sowieso voor alles in de rij, ze vinden het volgens mij wel fijn als dingen duidelijk en overzichtelijk zijn. Ik woon dus in wat ze hier een goshiwon noemen, ik denk dat we het een Nederland een bezemkast zouden noemen. Het is een ruimte van denk ik 2 bij 3 waarin ze een bureau, bed, kast en badkamertje hebben gepropt. Al is badkamer een groot woord, want mijn badkamer bestaat uit de in Korea welbekende douche/wastafel combi. De douche is gekoppeld aan de kraan en je moet een knop omdraaien om de douche of de kraan aan te zetten, wat ik uiteraard al een paar keer vergeten ben waardoor mijn kamer al een aantal keer een douche heeft gekregen toen ik mijn handen wilde wassen.

Zoals ik al zijn kan ik vanaf mijn huis de bus naar de campus nemen, die doet er ongeveer 10 minuten over. De campus is niet echt een campus, maar meer gewoon een dorp met universiteitsgebouwen, ik denk dat er wel iets van 50 gebouwen zijn ofzo. De campus ligt aan de voet van een berg, niet een Nederlandse berg maar echt een berg berg. Dit heeft als gevolg dat er altijd bergbeklimmers in de bus naar de campus zitten. Volgens mij hebben ze in Korea een bergbeklimmers handboek waar precies is staat wat je aan moet trekken als je berg gaat beklimmen, want ze hebben echt allemaal hetzelfde aan. Koreanen houden er zoals ik eerder zei sowieso wel van als dingen overzichtelijk zijn, ze doen alles zoals het hoort en wijken niet graag af.

Ik ben nu net aan mijn 3de collegeweek begonnen, waar de eerste twee weken nog een beetje introductie waren begint het nu toch wel wat serieuzer geworden. Ik ben inmiddels ook weer redelijk hersteld van de tegenslag die ik in de eerste week te verwerken kreeg. Al tijdens het eerste college kwam ik tot de onaangename ontdekking dat aanwezigheid en participatie hier een onderdeel van je cijfer zijn. Dit betekent dat ik mijn studeerstijl, die in Nederland prima werkt, toch enigszins aan zal moet passen. Gelukkig hebben ze hier redelijk wat feestdagen en zal er dus nog wel genoeg vrije tijd over blijven om leuke dingen te doen. De eerste feestdagen zitten er al weer op. Een week geleden was het Chuseok, zeg maar de Koreaanse versie van Thanksgiving. Tijdens deze vrije dagen zijn we naar Gangneung geweest, dit is een stad aan de oostkust. Hier hebben we vooral veel op het strand gelegen. Wij waren trouwens een van de weinig die dit deden. Koreanen vinden dat het strandseizoen over is, dus gaan ze niet meer zonnen en zwemmen. Er waren wel redelijk wat Koreanen maar het enige wat die deden was naar de zee staren, eten en bier en Soju drinken op het strand. En als er al een Koreaan was die ging zwemmen was dit met kleren aan. Wat overigens wel leuk was is dat ’s avonds iedereen vuurwerk kocht en dit op het strand ging afsteken.

Afgelopen week hebben we nog wat sightseeing in Soeul gedaan. Veel dingen worden vanuit SNU buddy geregeld, dit is een groep met iets van 5 Koreaanse buddys en ongveer 40 internationals. Zo zijn we afgelopen week naar een van de bekendste paleizen van Seoul geweest. Dit was op zich wel leuk, maar ik moet zeggen dat ik na een maand China eigenlijk wel genoeg paleizen en tempels voor de komende 10 jaar heb gezien. We zijn ook naar de Han River geweest, dit was wel heel leuk. Bij het deel van de rivier waar wij waren ligt een supermarktje en daar gaat iedereen drank halen om het vervolgens aan de rivier op te drinken. Afgelopen zaterdag waren de SNU Buddy Fall Olympics, een dag die uiteraard in een overwinning voor mijn team eindigde. Dit was ook de dag waarop ik achter kwam dat 10 jaar handbal niet voor niks zijn geweest, ik maakte namelijk de winnende tijdens de trefbalwedstrijd :).

Nog even een opvallend dingetje is de plastische chirurgie hier. In de metro hangen redelijk wat billboards van plastische chirurgie en ik heb ook al een aantal mensen gezien met pleisters rondom hun ogen. Het schijnt dat veel Koreanen 'westerse' ogen willen hebben. Er zijn vast nog allerlei dingen die ik ben vergeten, maar ik ben nu al veel te lang bezig met typen, dus dat komt de volgende keer wel weer. Ik ga proberen om dit met enige regelmaat bij te houden, maar of dat ook daadwerkelijk gaat lukken is natuurlijk maar de vraag.

X

  • 16 September 2014 - 20:40

    Rien:

    Mooi verhaal Janna.!
    Hou ons op de hoogte. je vader.

  • 17 September 2014 - 15:55

    Annemiek:

    Fijn Janna om zo je belevenissen te volgen.
    Ik proef wel dat de Soju erg populair is.

    Ben benieuwd wat de Koreaanse structuur met je zal doen.

    xxxxxx
    Mama/moekie

  • 17 September 2014 - 18:49

    Jose:

    Hè Janna, leuk om te horen, had het graag allemaal willen zien. Volhouden met schrijven. Groeten uit Rotterdam.

  • 17 September 2014 - 20:25

    Miepke:

    Ha Janna, zo leuk om van je te horen en ook zo gezellig geschreven! Zo te zien heb je het wel naar je zin. Heel veel groetjes vanuit de Beek, C, M,B en T

  • 17 September 2014 - 20:31

    Corné:

    Je begint aardig in te burgeren nichje haha bier en Soju....
    De Koreanen zijn inderdaad gek op structuur, maar dan wel hun structuur....

    Groeten uit Prinsenbeek

  • 17 September 2014 - 23:52

    Toos:

    Wat kun je toch heerlijk schrijven.
    Mooi dat je ook nog wat meekrijgt van participatie want hier in Nederland gaat de participatiesamenleving voort. Is de schok niet zo groot als je terug komt.

  • 20 September 2014 - 16:55

    Laila:

    Heeee Janna,
    Klinkt super leuk daar zeg! haha
    Heel veel plezier nog en tot snel!!

    xxxx

  • 20 September 2014 - 17:37

    Emily:

    Haha leuk om te lezen! Succes met iedere dag naar school gaan :p hahaha.
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal! xxx

  • 10 Oktober 2014 - 12:29

    Ria:

    Ha Janna, ja ik ben een beetje laat met lezen , maar nu ben ik weer bij.
    Verrassend dat je gewoon naar de les moet elke dag, maar tussendoor nog genoeg tijd voor leuke dingen! En wat zul je je studentenkamer straks weer waarderen, groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Soeul

Seoul

Studeren in Seoul

Recente Reisverslagen:

06 Oktober 2014

Seoul City and Jeonju

16 September 2014

Seoul, SNU en Gangneug
Janna

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 2333

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 14 December 2014

Seoul

Landen bezocht: